Varför Podradio?

IMG_2784.jpg

Podcasts eller podradio , d.v.s. "Radio on demand", attraherar nya grupper av användare. Lyssnare som själv bestämmer, när och var de vill lyssna. Du får då en chans att kommunicera "ostört" med din målgrupp.

Ofta förs det ett lugnt samtal kring avsändarens verksamhet. Här upphör traditionella mediers snuttifiering, och deltagarna får gott om tid att tala till punkt.

"Bra att ta i beaktande att detta antagligen är ett medium för långsiktigt relations- eller varumärkesbyggande, snarare än för snabba lanseringskampanjer eller sälj",

 Nils Andersson Wimby, i Isobars blogg.

Din inspelade ljudfil kan sedan göras tillgänglig via många olika samlingsplatser för podcast t.ex. iTunes eller PodBean.

Dagens Media hänvisar till en undersökning från Orvesto: 

Skärmavbild 2017-10-23 kl. 10.02.48.png

”Undersökningen visar att 1,53 miljoner svenskar, mellan 16 och 80 år, någon gång har lyssnat på en podcast. 

Flest lyssnare finns i åldersgruppen 20-34, medan lyssnandet är lågt bland dem under 20 och över 50 år. 

69 procent av lyssnarna är mellan 20 och 44 år, enligt Nils Andersson Wimby.

Majoriteten av lyssnarna, drygt 800 000 personer, lyssnar max en gång i månaden.

450 000 personer lyssnar varje vecka, medan drygt 200 000 lyssnar varje dag.

Hämtat från: 
Dagens Media


Intresserad av att skapa en podcast?

Hör av dig så får vi diskutera vad som kan passa dig!

 
 
Vi producerar PAP Psykoanalytikerpoden åt Spaf

Vi producerar PAP Psykoanalytikerpoden åt Spaf